Gunn Elton Media


Meninger

fredag 5. mars 2010

Slipp Barabas fri!



Er det ikke typisk? Vi gjør som folket vil - eller som vi tror folket vil! Hvem har sagt at flertallet har rett. Folkemengden krevde Jesus korsfestet også i sin tid. Bjørn Einar Romøren skal stå i gapestokken til evig tid fordi man trenger en syndebukk.
Romøren handlet unektelig lite modent da han valgte å være første hopper i nye Holmenkollen. Men vi skal ikke glemme hva toppidrettsutøvere er laget av. For å vinne, har de et uvanlig sterkt konkurranseinstinkt og et ekstremt behov for å være først. Personlig er jeg overbevist om at Romøren "fikk tilbud om" å være første testhopper av en Kollenledelse som ville "betale tilbake" litt for den innsatsen Romøren har gjort for en ny bakke i Kollen. Hva sier du da? Du vet at testhopping er nødvendig. Flere andre hoppere skal teste bakken. Ingen trenger å vite at også Romøren hoppet......
Fristelsen må ha vært enorm.
Spesielt fordi det sikkert føltes litt urettferdig for Romøren å la en annen hopper - selv om det var Anette Sagen - få æren av det første offisielle hoppet i bakken.
Jeg tror jeg ville ha hoppet jeg også.
Og hvor ligger da ansvaret?
Hos de i ledelsen som neppe har det samme konkurranseinstinktet og som er voksne nok til å vite bedre?
Eller hos Romøren som i et svært ubetenksomt øyeblikk valgte å hoppe?
OK, dersom vi deler ansvaret og gir begge parter en straff?
Men hva har skjedd her? Bjørn Einar Romøren har blitt et symbol på at skisporten i Norge er mer rettferdig, moralsk og prektig enn noen andre i det norske samfunnet. Her skal respekten for hverandre veie tyngre enn rettferdig utmåling av straff.
Og fremfor alt - hele Norge skal få det de skriker etter: heng ham!
Jeg tror Romøren har lært. Han hadde trolig lært lenge før han ble utestengt fra world cup-renn.
Men hva har vi andre lært?
Min antipati mot Romøren snudde raskt i går kveld. Nå synes jeg synd på "Blærumsgutten"..... La han få hoppe - og la folk juble når han lander nederst i bakken...

3 kommentarer:

  1. Nei, flertallet har ikke alltid rett. På Sørlandet er stemmer flertallet i mange kommuner FrP - og de har ikke rett ;-)Men flertallet har ikke nødvendigvis feil. Men dette handler jo strengt tatt ikke om hva flertallet mener, men spilleregler satt opp i en gruppe Romøren tilhører - Norsk Hoppsport. Enig med deg at det er nok Romøren nå, men klarer likevel ikke fri meg fra det jeg synes er noe lettvindt argumentasjon; Som journalist er du også drevet av (og lever av å konkurrere og være først) - det betyr ikke at det ikke gjelder spilleregler, etikk, moral og i noen tilfeller, juss - og ikke minst vil du ofte ha en magefølelse på rett og galt - og magefølelse er strengt tatt summen av den kunnskap og de erfaringer vi har... Det som gjør meg en smule nedstemt er alle som vil frata Romøren ansvar for det som skjedde. Han er ikke soldat - han kan ikke beordres - og vi snakker om en voksen mann som nærmer seg 30 år. Vi snakker ikke om en gutt. En uerfaren ungdom. Det handler om en voksen person og en voksen persons handliger. Så kjære Gunn - jeg håper virkelig ikke du hadde hoppet - at du er villig til å ta short cuts når du synes livet er litt urettferdig... (forøvrig hva er det du mener med Romørens innsats for Kollenhopp? Har han gjort en ekstraordinær innsats for klubben sin?

    SvarSlett
  2. Hei Synnøve...
    Må jo si at du og mannen min er 100 prosent enige. Men jeg har en helt annen oppfatning.
    Jeg visste at om straffen blir overdimensjonert - blir den i realiteten redusert for han som skulle rammes i utgangspunktet. Dersom vi hadde holdt oss til den opprinnelige reaksjonen, ville opinionen dømt Romøren. Nå får han sympati, mens de som egentlig er hovedansvarlige ikke får straff.
    Jeg hadde trolig ikke hoppet.
    Og jeg er ikke sikker på hvor moden en mann som nærmer seg 30 er i utgangspunktet. En mann som har dyrket seg selv og sin hobby, og som har blitt dyrket som en idrettshelt, i de fleste av disse årene. Jeg har møtt eldre menn enn Romøren som ikke er i stand til å fatte de riktige valgene når fristelser blir store. Det skjer hele tiden.
    Hvor stor skal straffen være?
    Jeg tror som sagt at straffen ville blitt større i det lange løp, om vi hadde nøyd oss med den første reaksjonen.
    Og jeg synes proporsjonene på denne saken har gått langt utover viddene.
    Men det er moro med en god diskusjon... (-:

    SvarSlett
  3. Se forresten Ingebrigt Steen Jensen sitt innlegg i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3551922.ece

    SvarSlett