Gunn Elton Media


Meninger

torsdag 11. mars 2010

kjøpesenter?


Jeg kommer til å si ja til et kjøpesenter i Odda. Men for å få min stemme, må kjøpesenteret framstå mindre kompakt og mer i tråd med visjonene om Odda som en verdensarvby. Det burde ikke være vanskelig å få til.
Da jeg så tegningene til Oddas nye, mulige kjøpesenter, var jeg åpen og positiv. Jeg hadde ingen fordommer eller tanker om hvordan jeg ville ha det. TIl det er jeg for ydmyk i forhold til arkitekter og planleggere og deres jobb.
Jeg lot magefølelsen avgjøre.
Den var ikke god.
Men den ble litt bedre etter at Nils Espeland gikk på talerstolen under et folkemøte i Odda i går. Møtet var arrangert av Morten Eikeland og sentrum vel. Hardanger Hotel var fullsatt.
Møtet var egenetlig avsluttet da Nils Espeland endelig lusket frem på talerstolen. Motstanden mot kjøpesenteret var stor. Drømmen om skomakergata og Bærums Værk var presentert av mange av de fremmøtte.
Nils Espeland hadde tenkt.
Han hadde vurdert nedleggelse, flytting av butikken til et nytt kjøpesenter, han hadde tenkt på om kjøpesenteret ville være til skade eller gagn for Odda-samfunnet.
Og uten at jeg skal gjengi alt Nils Espeland sa, fikk han meg til å assosiere.
Til å tenke over hvordan Odda sentrum kan få en renessanse - FORDI kjøpesenteret kommer.
Dersom Oddas politiske og administrative ledelse, handelsstand og gårdeiere går sammen om å planlegge, ha en visjon om hva som kan være Oddas framtid, tror jeg vi kan få et unikt og enda flottere sentrum enn vi har i dag. Selv med et kjøpesenter.

Hva om vi får den planlagte cruiseskiphavna?
Hva om Almerket blir utviklet etter planen?
Og hva om vi hadde en langsiktig plan for å gjøre gågata om til ei "skomakergate". Der håndverksbedrifter, spisesteder og mindre kunst- og håndverksindustri får etablere seg? Hva om Bråtateigen får tilbake skomakeren sin? Om vi oppmuntrer til særpregede butikker og små bedrifter. Utstillingslokaler. Kanskje kommunen kan sponse lokale kunstnere, lokale småbedrifter som vil skape et særpreg, slik at husleien blir lav. Som det blir gjort andre steder.
Hva om Odda blir et regionsenter også for kunsthåndverkere og kunstnere?
Hva om vi lager grønne parker og promenader langs sjøen fra "Slakteriet" til cruisebåthavna?
Hva om standard-handelen blir lagt til det planlagte smelteverksområdet - i tråd med Riksantikvarens krav - og det særpregede får være turistenes første møte med Odda?

Vi trenger en visjon og en bevissthet om at DETTE vil vi!
Og når vi setter oss et mål - så klarer vi å gjennomføre det. I alle fall med en sterk og konstruktiv ledelse.

Utopisk - ble sagt fra talerstolen om SNUs planer og storsenter-alliansens planer.
Ingenting er utopisk. Alt er mulig om vi bare står sammen og vil lenge nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar