Gunn Elton Media


Meninger

tirsdag 20. september 2011

For feig for fire år siden

Jeg tror vi kan tåle fire år uten fremdrift og uten visjoner, når vi nå får en sterkere og mer moden ordfører i Opdal.

Avtroppende ordfører i Odda har i dag sagt det høyt og tydelig, opptil flere ganger - han tar ikke selvkritikk. Og det er nettopp dette som har vært problemet til Odda.

Ingen skal få ta fra Gard Folkvord at han har mange, svært gode sider.
Han kan være hyggelig, sjarmerende, veltalende og representativ. Ofte er han også en meget god møteleder. Jeg skal være den første til å berømme han for de gode egenskapene.
Men når han nå ikke tar det minste selvkritikk for de mindre gode sidene sine, egenskaper som gjør at Ap ikke får samarbeide med noen av partiene - bortsett fra Demokratene - da har han en lang vei å gå før han kan fungere som ordfører.

Jeg skulle gjerne sett at en mann som virkelig ønsker å være ordfører så sterkt som Gard, kunne mestre oppgaven. Men det finnes bare en eneste mulighet for Gard Folkvord å komme tilbake, og det er nettopp å ta selvkritikk. Å bli ydmyk i forhold til de han skal samarbeide med, de han er satt til å lede, og de han anser som motstandere. Han må lytte til kritikken og vurdere om det kan være noe i den. Og deretter bør han lære av den.

En ordførerposisjon er ment å være ledende, ikke diktatorisk.
Den skal være samlende, ikke enerådende og splittende.
Personen som skal fylle en slik posisjon, må ha evnen til å ville noe, tro på noe og evnen til å lytte, vurdere og akseptere. Dessuten er det svært viktig å lytte til flere enn en eller to "rådgivere". Særlig når motstanden mot "rådene" øker i slikt omfang at man taper oppslutning.

Odda får nå en ny ordfører. Jeg tror John Opdal er en mann som kommer til å være ydmyk nok til å klare oppgaven med glans. Jeg tror han har gått sine læresko som varaordfører og bare ventet på denne anledningen. Jeg tror ikke Opdal var tøff nok til å påta seg ordførervervet for fire år siden. Kanskje det var den viktigste årsaken til at forhandlingene mellom NyeOdda, Høyre, Venstre og Senterpartiet ikke førte frem etter valget i 2007.

Disse årene har vært dyrekjøpte fire læreår for John Opdal.
Men nå vil de neste fire årene vise om det var verdt det.
Og jeg tror det.
Jeg tror vi kan tåle fire tilbakelagte år uten fremdrift og uten visjoner, når vi nå får en sterkere og mer moden ordfører i Opdal.

Og den største gleden ved det historiske samarbeidet som nå gir ny politisk ledelse i Odda, er at Høyre inviterer til et samarbeid med Rødt.
For partiets motstand mot Terje Kollbotn har vært mer enn barnslig og urimelig.
Den har vært upassende, vond og uakseptabel.
Kanskje det spede samarbeidet mellom de to partiene Rødt og Høyre gjør at det om fire år er mulig å få til et enda sterkere samhold og samarbeid enn vi ser nå i høst.

Jeg kan forstå at Terje Kollbotn er bitter.
Men hensynet til Odda har alltid gått foran hans personlige interesser.
Og makan til innsats for å styrke samfunnet her inne, finnes det knapt.
Men fremdeles finnes det mennesker i Odda som ikke ser dette.

Storsinn. Ærlighet. Åpenhet. Vennlighet og medmenneskelighet.
Dette er mangler i hele det politiske miljøet i Odda.
Nå håper jeg det kan endre seg til det bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar