Gunn Elton Media


Meninger

mandag 12. september 2011

Et hjerte av gull

En gang, ikke bare for 100 år siden, men i mange år etter etableringen av industrien her inne, trodde vi at vi var med på å skape noe fantastisk verdifullt. Den gangen var ikke fabrikkene noe stygt. Det var et hjerte. Et hjerte av gull som holdt liv i et helt samfunn og som bidro til å skape velferd i mange andre samfunn.

Vi hadde en enorm stolthet over det vi utrettet.
At Odda hadde kraft nok, at folk som kom hit hadde kraft nok, til å forsyne verden med verdier.

Så hvorfor vil vi helst glemme alt sammen nå?
Hvorfor er det så mange som skjemmes over de synlige bevisene på alt Odda har bidratt med?
Det må jo være en bakgrunn for akkurat det? Noe jeg ikke ser. Og som jeg gjerne skulle forstått mer av.

For jeg mener at alle de gjenlevende industriarbeiderne bør heve hodet, peke mot smelteverket og stolt utbasunere - Her jobbet jeg! For da ville jeg blitt interessert. Min interesse for den (trolig) gamle mannen som sa noe sånt, ville økt fra normal høflig interesse, til dyp nysgjerrighet og respekt.
Hardt, fysisk arbeid er for mange mennesker i Norge, helt ukjent. De kommer heller aldri til å bli kjent med det fysiske slitet. I stedet for å grave etter kull, løfte tunge paller eller spa møkk, går de birkebeinerrennet etter mange timer på kontorstolen.

Hvorfor ønsker ikke mange av arbeidsfolkene i Odda å gi oss sin erfaring og visdom. Ikke bare muntlig, for ord dør ut og vris på, hvis ikke de er skrevet ned og bevart. Men i konstruksjoner, dokumenter, bygninger, produksjonsutstyr. Ting vi kan ta og føle på, og som vi i mange tilfeller kanskje også kan teste ut.

Odda kan aldri bli noe annet enn industristedet Odda. Vi kan prøve. Men er det ikke bedre om vi dyrker industripreget? Dyrker historien og det som gjør Odda spesielt, som gir oss et særpreg.
Det er den fantastiske naturen som har gitt oss krafta. Det er krafta som har gitt oss industrien. Og det er industrien som gjør at vi har en historie og bakgrunn herfra.

Om ett år og tre måneder kan vi starte feiringen av kommunens 100 års eksistens. Men hva ønsker vi å feire?
Jeg feirer gjerne at jeg er her. At jeg eksisterer fordi smelteverket sto her. Og jeg ønsker ikke å være rotløs. Jeg vil gjerne vite, lære og fortelle litt om hvilken ballast jeg har fått med meg. Og når mine venner fra andre steder kommer hit, skal jeg stolt vise dem bakgrunnen for at Odda har nesten 7000 innbyggere - og ikke 500 slik det kunne vært. Og jeg skal stolt kunne fortelle dem at vi er på vei - på vei til å få til noe ingen andre har fått til før oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar