Gunn Elton Media


Meninger

torsdag 1. september 2011

Et Nytt Odda

Jeg ser konturene av ei ny tid i Odda. Det gleder meg.
Aldri har jeg fått så mange konstruktive, positive og samtidig frustrerte tilbakemeldinger og henvendelser som jeg får nå. Men disse dagene før lokalvalget, bør også være dager da vi tar hverandre i hånda og er enige om en ting: Vi gjør så godt vi kan.
Tror på Ap
Jeg tror på Arbeiderpartiet i Odda. Jeg tror partiet har en framtid, og jeg tror arbeiderpartiets medlemmer har en erfaring og kunnskap som er utrolig viktig og nyttig for samfunnet Odda. Men dessverre tror jeg partiet har kommet inn i et spor som ikke fører dit det bør. Så kan alle partiets tilhengere ergre seg over at jeg mener noe om Dem, men det er jeg altså berettiget til i Norge.
Det er ikke noe galt i det å være en svak leder. Det er ikke lett å lede, verken en bedrift eller en organisasjon. Og slett ikke en hel kommune. Derfor er det lov å bytte ut ledere når resultatene ikke svarer til forventninger og krav.
Erna Solberg
Det er ikke fordi Siv Jensen ikke er flink, at Fremskrittspartiet nå tar til orde for å skifte henne ut som leder. Det er fordi partiet ikke gjør det så bra på meningsmålingene.
Det er ikke fordi Kristin Halvorsen er inkompetent at SV faktisk vurderer å bytte henne ut som partiets frontfigur.
Det er ikke fordi ”ingen liker” Jan Petersen at han måtte trå til side for Erna Solberg i Høyre.
Alle ledere må vise til resultater. Det er faktisk det eneste et styre, velgere eller eiere krever av sin leder. At det skal gå bra, bedre eller best. Aldri dårligere.
Triste fakta
Når så Odda stadig taper på de fleste fronter, er det ett eneste sted dette ansvaret ligger – og det er hos de som styrer kommunen. Det er ikke noen personlig kritikk mot enkeltpersoner i partiet, det er bare de triste fakta. Og det er vanskelig å samarbeide med en ledelse som bare forsterker de dårlige resultatene med å ta valg de andre partiene stort sett er uenige i.
Engasjement er viktig. Selv er jeg en person som har lett for å engasjere meg sterkt og mye. Mine år i kommunestyret i Odda har vært fantastisk inspirerende og lærerike. Kritikken jeg har kommet med, har aldri vært personlig, men basert på fakta. Det har skjedd ting i de styrende organene i Odda, som ikke alltid har vært hyggelige. Men jeg nekter å tro at noen har gjort ting av ondskap, motvilje eller med bevisste forsøk på å gjøre ting vanskelig for de øvrige partier. Avgjørelsene som har blitt tatt, har vært gjort i beste mening – av alle partier.
Optimisme
Men nå er det viktig at alle velgere forstår hvor viktig det er å bytte ut en ledelse som ikke fungerer. Som ikke kan vise til konkrete resultater. Som ikke har skapt et snev av bedre stemning i Oddas befolkning. Og som har sviktet totalt i arbeidet med å skape optimisme i et truet samfunn.
Til deg som alltid har stemt Arbeiderpartiet: Støtt gjerne ditt gamle parti – men unn det en liten hvilepause. Det kan vi alle ha godt av.

1 kommentar:

  1. Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg er fundamentalt uening med deg i din tro på AP. I Odda har de sittet i førersetet i over 60 år, og med unntak av en periode etter krigen da det bare kunne gå en vei, så har AP kontinuerlig kjørt Odda i feil retning. Nedover. Kritikken går derfor ikke bare til den gjengen som styrer i Odda AP i dag. Den går også mot APs politikk. Så jeg har ingen tro på AP. Der finner du stort sett de middelmådige.

    SvarSlett