Gunn Elton Media


Meninger

lørdag 3. april 2010

Girardellis kvinner


Å være OL-journalist, betydde naturlig nok omgang med en del idrettsprofiler. En av de jeg husker best, er møtet med Giradelli. Ikke Marc, men faren, Helmut.
Vi ble sendt til Galdhøgpiggen skisenter. Flere kjente idrettsutøvere lå i trening for å forberede seg til OL på Lillehammer. Vårt mål var å få Marc Giardelli i tale. Noe som ikke alltid var enkelt. Far Girardelli hadde strenge rammer rundt sønnen. Men denne gangen var han romslig med å slippe oss innpå sønnen.
Vi ankom Galdhøgpiggen litt utpå formiddagen.
Inne i varmestua satt en gjeng med mannfolk. Helt tydelig ikke nordmenn. De ropte og hojet og virket lettere påvirket.
Siden jeg ikke var veldig oppdatert om hvordan Girardelli senior så ut, ble jeg litt overrasket da en mann ropte til meg og lurte på hva jeg ville. "Jeg vil prate med Marc Girardelli", svarte jeg. Er du faren?
Han bekreftet det og begynte å le og prate tull.
"Spør meg hva jeg synes om norske kvinner" ropte han til høylydt latter fra de andre i selskapet.
"Hva synes du om norske kvinner", svarte jeg og så alvorlig på mannen som prøvde å få meg ut av fatning.
"Jeg liker dem. Helst mange av dem" brølte Helmut Girardelli før han pekte mot bakken og sa at sønnen hadde trening.
Jeg forlot mennene inne i varmestua og gikk ut mot bakken sammen med fotografen. Det tok ikke lang tid før legenden kom kjørende rett mot oss. Smilende, sjenert men imøtekommende.
Han tok seg god tid til å forklare at han ville prøve å ta fire gull i Lillehammer. Hvis jeg blir god nok, føyde han til.
Marc blir god nok, sa faren Helmut som nå kom for å avbryte intervjuet. Sønnen skulle ha ro. Faren skulle ha mer rødvin, og helst noen norske kvinner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar