Gunn Elton Media


Meninger

mandag 17. oktober 2011

Kollbotn som ordfører

Jeg innrømmer at jeg ler litt for meg selv, når jeg nå leser at Rødt vil stemme for Terje Kollbotn som ordfører og ikke John Opdal. Ikke fordi jeg synes det er riktig å bryte en avtale, men fordi det ikke burde komme som noen overraskelse for noen. John Opdal vil likevel bli ordfører, men Rödt får markert sitt syn. Noe de er fantastisk flinke til.

Gang på gang klarer Rödt å lage oppstyr og blest omkring sine saker. Denne gangen om sin ordførerkandidat. Det skal de faktisk ha kreditt for. De kjemper for seg og sine. Så får alle andre kjempe for sitt.

Nå har Rødt tatt en sjanse, og om Arbeiderpartiet hadde vært lure nå - så hadde de stemt på Terje Kollbotn som ordfører. Da kunne det bli andre boller i Odda. Vi ville fått en ny ordfører, mens Ap fremdeles ville kunne føre sin politikk. Men trolig er prestisjen i partiet så stor, at de ikke vil gi fra seg ordførervervet. Derfor vil Terje Kollbotn få tre stemmer i 1. gangs avstemming, og deretter stemmer partiet trolig på John Opdal - eller de deler seg. Kollbotn stemmer på Opdal slik han har lovet, mens de to andre stemmer blankt.
Uansett vil John Opdal bli ordfører.

Men ønsker han det?
Er ikke dette akkurat det han ønsker å unngå. At spliden i kommunestyret blir vanskelig å håndtere de neste fire årene?
Personlig mener jeg at han burde være tøff nok til å overse det spillet som nå pågår. Han vil ikke väre noen god lederkandidat om han nå trekker seg pga litt motgang. For motstand må han tåle, han som vil være ordfører i Odda. Jeg skriver bevisst HAN, for noen kvinne vil de ikke ha.

Jeg trakk meg selv fra det politiske og aktive arbeidet i NyeOdda fordi jeg fikk motgang. Men det var fra mitt eget parti, og da er det umulig å fortsette. Når NyeOdda sier at de ikke vil ha meg med videre i kommunestyret, er det umulig å fortsette. Derfor var jeg fravärende den siste tiden, og derfor önsket jeg å trekke meg fra partiet.

Det blir noe helt annet når John Opdal faktisk har full støtte fra sitt eget parti og NyeOdda, Senterpartiet og Venstre. Da bør lederkandidaten stå støtt i troen på at det er han som skal lede Odda framover mot nye og bedre tider.

Derfor forventer jeg også at konstellasjonen fortsetter å gå for ledelse og styring, og at de ikke tar Terje Kollbotn for gitt. For det fortjener han ikke. Ei heller er det nødvendig.
Jeg har tidligere sagt at de andre samarbeidspartiene går inn i samarbeidet med Rødt iført vernesko, hjelm og arbeidshansker. Og det står jeg ved. Forsiktige klapp på skulderen på tomannshånd er ikke en fullgod støtteerklæring. Og jeg har ennå til gode å se at de politiske kollegene til Rødt i kommunestyre eller formannskap står opp og forsvarer Kollbotn når han blir urettferdig behandlet. Det var en stötte han burde få nå.

Jeg er ikke så opptatt av hvilket parti som styrer, bare de er i stand til å styre. Derfor valgte jeg et nøytralt parti som NyeOdda. Nå har det samme partiet definert seg som borgerlig, noe som ga meg hakeslepp da jeg leste og hørte det. Dette var ikke min intensjon da jeg var med å starte partiet. Jeg skulle tilhøre et nøytralt parti, ikke ett som sto på den ene siden. Derfor må "mitt" parti snart vise at de støtter ALLE sine samarbeidspartnere - også offentlig.
Dette var en egenskap Inge Børslien i Venstre hadde i stort monn. Han kunne kritisere, men i neste sak han kunne støtte de han hadde kritisert. Og han gjorde det i full offentlighet, gjerne fra talerstolen. Og jeg opplevde aldri at han lot egne fordommer styre sine meninger. Trolig hadde han ingen fordommer mot noen.

Denne uken skal altså våre neste fire år avgjøres.
Uansett hvem som sitter med ordførerklubba de neste årene, så bør vedkommende få vår fulle støtte. Men jeg håper inderlig at det blir en ordfører som er villig til, og i stand til, og ta i mot denne støtten og lytte til gode og velmenende råd. Ingen kan vite alt alene.

2 kommentarer:

  1. Inge Børslien var en veldig god mann. Synd at vi aldri fikk muligheten til å se om han kunne vært den personen som kunne gjort den store forskjellen for lokalsamfunnet vårt her innerst i fjorden.

    Personlig stemte eg blankt i år - fordi eg personlig mener en partipolitisk styrt lokalkommune ikke er på sin plass lenger, men derimot at dem som brenner for utviklingen og markedsføringen av Odda som en positiv plass var dem som hørte hjemme i lederstolen videre framover di neste 4 år.

    Ønsker Odda Kommune, norges største administrasjon-prosentvis fordelt på innbyggertall, lykke til med driften av Odda Kommune A/s di neste 4 årene. Måtte di bli bedre enn di foregående 4/8 årene!

    SvarSlett
  2. Ja, Inge var en god mann.
    Men det er mange gode som styrer i dag også. De må bare tenke forbi makt, posisjoner og prestisje.. Da ville alt bli mye bedre.
    Men taktikk og politisk spill er vel det morsomste for mange - er jeg redd.
    Synd du stemte blankt Cato.
    Du kunne bidratt til å fornye Odda med din stemme.
    Blanke stemmer er bare en protest, ikke noe som gjør noen forskjell. Å protestere eller kritisere uten å komme med alternativer, er aldri noen løsning.

    SvarSlett