Gunn Elton Media


Meninger

tirsdag 1. november 2011

Odda - demokratisk?

Det er morsomt å se Rødt og Ap diskutere hva som er demokrati og hvem som er mest eller minst demokratiske. Det er en nyttig debatt som det kanskje kan komme noe godt ut av.
Og jeg kan godt forstå at mange mener det er udemokratisk når mange politikere ikke tar en folkeavstemming til følge, slik det skjedde i 2007. Men i mine øyne er det mye mer udemokratisk av et parti å trenere et lovlig fattet vedtak i en lovlig valgt forsamling som kommunestyret faktisk var da flertallet sa ja til Unesco.

Så hvem er mest udemokratisk av Rødt og Arbeiderpartiet?

Folkeavstemmingen – som Arbeiderpartiet aldri klarer å fri seg fra – var rådgivende. Et vedtak i kommunestyret er bindende. Det er en meget stor forskjell. Så i mine øyne er det ingen tvil om hvor demokratiet har sviktet. Derfor har også Arbeiderpartiet tapt valget i år. Og derfor har Rødt støttet en Høyre-ordfører.
Hva som gjør at Arbeiderpartiets medlemmer ikke forstår dette, er meg en gåte. De to første årene etter valget i 2007 var ordfører og Aps folkevalget fullt innstilt på at Odda burde få en Unesco-status. Vår daværende ordføreren foreslo til og med at vi burde dra til Paris for å påvirke representantene som avgjør hvilke steder som skal få denne høythengende utnevnelsen. Men jo nærmere vi kom valget i 2011, dess mer usikker og handlingslammet ble det styrende partiet. Til slutt snudde de kappen etter vinden og utbasunerte en uforbeholden støtte til folket ved å si nei til Unesco.

For meg blir Arbeiderpartiets metoder kun en kamp for å vinne et valg hvert fjerde år. Og når de nå rakker ned på Rødt for å støtte et annet parti enn sitt eget, er dette å tråkke på det de forfekter – demokratiet. Rødt har gjort nettopp det demokratiet forfekter – de har faktisk vist at de støtter den de mener kan gjøre en best mulig jobb for Odda de neste fire årene. Uavhengig av parti og en eventuell lojalitet som burde ligge til grunn. De har utelukkende tenkt fremdrift, positiv utvikling og forandring.

Men hva gjør Arbeiderpartiets partileder i mandagens HF?

Jo han angriper Rødt og kaller partiet et sirkus. De er ikke til å stole på? Jeg vet i alle fall hvem som snur kappen etter vinden. Og jeg vet veldig godt hvilken optimisme vi alle startet valgbolken 2007-2011 med, og som endte som en parodi fordi mange av oss hadde trodd vi sto sammen om noe den politiske ledelsen i skjul arbeidet i mot.

Det mest positive jeg har opplevd i denne saken, er å oppleve et parti som helt og holdent støtter sin leder, og som viser at de har full tillit til ham. Jeg kan se at John Opdal kom med et lite gjennomtenkt sleivspark da han sa han ville kaste Rødt ut med en gang de ikke har bruk for dem lenger. Jeg tror faktisk ikke Oddas ordfører har så mye imot Terje Kollbotn og Rødt når det kommer til stykket. Men han sa det. Jeg hørte og så det også. Og det var en nedverdigende handling som jeg har stor forståelse for at partiet ønsker å markere. Det gjør de med å gi Kollbotn full tillit. Ville ikke også alle andre partier gjort det?
Om ikke, så burde de kanskje gjort det.

Demokrati – hva er det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar