Gunn Elton Media


Meninger

onsdag 7. mars 2012

Er Breivik tilregnelig?

Jeg har problemer med å forstå debatten omkring hvorvidt Anders Behring Breivik er tilregnelig eller ikke. Personlig håper jeg dypt og inderlig at mannen blir erklært sinnsyk. Hvis ikke, vil det være et kraftig nederlag for meg og min tro på menneskets godhet.

Si at mannen er normal. At eksperter sier han er normal. Tilregnelig. Ved sine fulle fem.
Da sier de samtidig at dette er noe vi vil kunne regne med at mennesker, som er ved sine fulle fem, kan komme til å gjøre. At du og jeg er i stand til umenneskelige gjerninger. Ikke et drap i affekt. Ikke en gang et planlagt drap i en eller annen vinnings hensikt. Men et massedrap, en terrorhandling og et uforståelige massedrap på våre ungdommer.
Et drap som ikke engang er styrt av tortur eller hjernevask, men av en overbevisning som har kommet gjennom påvirkning i et ellers fredelig samfunn.
Er det dette vi vil tro om mennesker rundt oss?

Personlig mener jeg det er selvsagt at Behring Breivik var og er sinnsyk. Eller psykotisk om man vil. Dersom vi gjør ham tilregnelig, vil han ha vunnet. Han vil ha fortalt verden at han er en oppegående mann. Og at hans gjerning er fullt berettiget i hans forstand - som da altså var tilregnelig i planleggingsfasen og gjennomføringsøyeblikket, ifølge en eventuell avgjørelse i norsk rettsvesen.

Jeg håper vi i Norge kan sette hat og sinne til side og se hva som vil være den riktige straffen for denne mannen. Og forstå hvordan vi kan pulverisere Behring Breiviks oppfatninger og forsøk på å påvirke samfunnet rundt seg. Er han tilregnelig, vil mange tilhengere bruke dette som sitt forsvar for å gjøre lignende terroraksjoner. Er han utilregnelig, vil andre sinnsyke mennesker kanskje la seg påvirke, men det vil være en høyere terskel.

Dette er selvsagt min personlige oppfatning, som jeg uttaler uten å ha den nødvendige innsikt i menneskets uransakelige hjerne. Men for meg er det opplagt hva som vil være det eneste riktige. Det er at jeg kan få beholde troen på at mennesket, med et normalt, tilregnelig sinn, ikke vil være i stand til å gjennomføre en slik terroraksjon i et fredelig land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar