Gunn Elton Media


Meninger

tirsdag 23. februar 2010

Veien mot et mål


Det er ikke avgjørende for meg å like sjefen min.
Faktisk så liker jeg drittsekker. Sånne som krever noe av meg. En som vet hva han vil og som har et klart mål.
En som er opptatt av målet og ikke av meningsmålinger som viser hvor godt likt han er.
Det er selvsagt flott om han er blid og oppmuntrende også, men det eneste kravet JEG har - er at han gjør seg fortjent til min respekt. Og da må han gjøre ett av følgende:
* min sjef må vise at han kan utrette noe
* min sjef må ha egenskapene som får MEG til å utrette noe
Hvem har en sånn sjef?
Jeg vil gjerne ha en tilbakemelding fra dere som har gode eksempler på sånne sjefer. For her i Odda kan vi trenge gode forbilder, gode eksempler og noen å lære av.

Jeg liker IKKE ledere som lett lar seg påvirke.
Men jeg liker ledere som ærlig og oppriktig lytter til flere sider av en sak. En som er åpen for at andres løsninger kan være bedre enn hans egne. Og en som gjerne roser andres kunnskap og gjerning offentlig, og som skjønner at dette faktisk ikke svekker hans egen anseelse.

Jeg liker heller ikke ledere som gir deg inntrykk av å være helt enig med deg i det ene øyeblikket, for så å dolke deg i ryggen i det neste.
Jeg liker ledere som er selvsikre nok til å omgi seg med folk som er uenige med sjefen. Eller ledere som ikke anser det som et nederlag å be om hjelp og råd.

Jeg liker drittsekker. (de kan godt være hyggelige også - men det gjør ingenting om de er drittsekker. ikke hvis de leder meg i riktig retning.
En som styrer når alle andre mister balansen og vingler av gårde.

Gi meg en slik leder!

2 kommentarer: