Gunn Elton Media


Meninger

søndag 21. februar 2010

Northug og sånne

Er vi så forskrekket over at Petter Northug ikke ville prate etter kanskje sin største skuffelse i karrieren?
Jeg personlig er mer sjokkert over landslagsledelsens evne til å prate.
For makan til uthenging av sin egen skiløper, har jeg sjelden sett.
Om min sjef hadde uttalt seg om meg som ansatt på den måten, hadde jeg sagt opp min stilling.
Og om det er denne typen åpenhet media vil ha av skiløperne også, da betakker jeg meg.
La Petter Northug få ha sin personlighet. Dersom dette sinnet og denne evnen til å "gjøre opp med seg selv" er det som skaper vinnere, så kan jeg fint vente en dag eller to på å høre hva Northug mener om sitt eget løp. Heller det, enn at Petter Northug skal presses til å si ting han angrer på i ettertid. For det han måtte si til media like etter et løp, blir stående som sitater for evig tid.
Og hva da om han skjeller ut smørerne som har slipt skiene hans, eller om han klandrer svenskene for usportslig opptreden.
DA blir vi sikkert kjempefornøyde med Northug.
La mannen få være som han er. Det er en menneskerett jeg også krever for oss andre. Så lenge vi ikke skader andre, er det ikke nødvendig å formateres inn i en felles norm....

5 kommentarer:

  1. Beste kommentaren om Nordthug - og media/idrettshysteriet jeg har lest på veldig - veldig lenge. En ettertanke for oss lesere også. Denne bloggen sa mere enn de største avisene har fått frem tilsammen.
    Kjempebra Gunn.
    mvh
    Ketil Leth-Olsen

    SvarSlett
  2. takk for tilbakemeldingen!! og takk for sist.....

    SvarSlett
  3. Du glemmer en viktig ting - dersom du hadde oppført deg sånn på jobben, så hadde du fått sparken lenge før du hadde rukket å si opp....
    Helt enig med at Northug skal få ha sin personlighet (uansett hvor usympatisk dem måtte være), men er du på jobb, så aksepterer du jobbetingelsene eller finner deg noe annet å gjøre. Petter må gjerne vente til han har hentet seg inn noen minutter, men å snakke med pressen er en del av jobben når du representerer Norge i et OL. Kanskje ikke den kjekkesete delen av jobben for alle, men like fullt en del. Det handler ikke om at "media skal ha sitt". Media er formidlerverktøy, ikke selvstendig aktør. Petter Northug tjener ikke penger på å gå på ski, han tjener penger på den oppmerksomheten hans presetasjoner i løypa medfører. Akkurat nå er merkevaren hansi limbo. Håper han får seg bedre rådgivere og bedre ski - etterhvert :-)

    SvarSlett
  4. ja ja Synnøve, jeg er delvis enig med deg. Men jeg tror merkevaren Northug ville vært enda verre om han fikk si ting umiddelbart etter et slikt løp. og jeg dør ikke av å vente litt. alt skal gå så utrolig fort i dag, og jeg kjøper ikke alle betingelsene i denne jobben.
    betyr det at folk som er gode til å gå på ski og som skal representere Norge i OL er nødt til å forplikte seg til slike ting? og om ikke betingelsene blir godtatt, så kan de ikke få representere OL?

    Men det er helt ok at markedskreftene bestemmer.
    Men det er ikke ok at ledelsen opptrer som de gjør i offentligheten - uasnett om min pappa er sterkere en din.... (-:

    SvarSlett
  5. TULL. Nå har Petter tatt gull, og det er DET som er jobben hans. Jeg håper virkelig Petter IKKE finner seg noe annet å gjøre.

    Ketil

    SvarSlett